سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فضای سبز و محوطه

 

تعریف طراحی فضای سبز

معماری فضای سبز یک زمینه چند رشته ای است که شامل جنبه هایی از طراحی شهری ، معماری ، جغرافیا ، محیط زیست ، مهندسی عمران ، مهندسی سازه ، باغبانی ، روانشناسی محیط ، طراحی صنعتی ، علوم خاک ، گیاه شناسی و هنرهای زیبا می باشد. فعالیت های یک معمار منظر می تواند از ایجاد پارک های عمومی و پارک ها گرفته تا برنامه ریزی سایت برای دانشگاه ها و پارک های اداری شرکت ها باشد. از طراحی شهرک های مسکونی تا طراحی زیرساخت های عمرانی ؛ و از مدیریت مناطق بزرگ بیابان گرفته تا احیای مناظر تخریب شده مانند مین یا محل دفن زباله. معماران منظر بر روی ساختارها و فضاهای خارجی از منظر طراحی - بزرگ یا کوچک ، شهری ، حومه ای و روستایی و با مصالح "سخت" (ساخته شده) و "نرم" (کاشته شده) کار می کنند ، در حالی که پایداری زیست محیطی را ادغام می کنند. با ارزش ترین سهم را می توان در اولین مرحله پروژه ایجاد ایده هایی با درک فنی و خلاقیت خلاق برای طراحی ، سازماندهی و استفاده از فضاها ایجاد کرد. معمار منظر می تواند مفهوم کلی را تصور کند و طرح جامع را تهیه کند ، که از آن نقشه های دقیق طراحی و مشخصات فنی تهیه می شود. آنها همچنین می توانند پیشنهادها را برای مجوز و نظارت بر قراردادهای کار ساختمانی بررسی کنند. مهارت های دیگر شامل تهیه ارزیابی تأثیر طراحی ، انجام ارزیابی های زیست محیطی و ممیزی ها و خدمت به عنوان شاهد خبره در مورد سوالات مربوط به استفاده از زمین است. بیشتر وقت آنها به احتمال زیاد در داخل ساختمان اداری صرف طراحی و تهیه مدل برای مشتریان خواهد شد.
فضاهای سبز ساختمان مانند پارک ها ، زمین های ورزشی ، گیاهان ، حاشیه دریاچه ها و باغ ها فضای لازم برای فعالیت بدنی ، آرامش و فرار از گرما را به مردم می دهد. مطالعات متعدد نشان داده است که این فضاها باعث کاهش استرس و تقویت سلامت روحی و جسمی می شوند.

فواید فضای سبز 

ایجاد و طراحی فضای سبز در خانه ها می تواند انسان را به ورزش کردن تشویق کند ، فضاهایی برای معاشرت فراهم کند ، آلودگی صوتی و هوا را کاهش دهد و با قرار گرفتن در معرض میکروبیوتای مفید ، عملکرد ایمنی بدن را بهبود بخشد. همچنین می تواند به ترمیم روانشناختی کمک کند. یعنی فضای سبز برای ذهن های بیش از حد تحریک شده آرامش ایجاد می کند. افراد هنگام زندگی در مناطق سرسبز ، ناراحتی ذهنی کمتر و رضایت از زندگی بالاتر رادارند. مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که فعالیت بدنی در فضای سبز دارای مزایای بیشتری برای سلامت روان نسبت به فعالیت بدنی در فضای غیر سبز است. مطالعات دیگر حاکی از آن است که وجود طبیعت به دفع احساس فرسودگی کمک می کند و 90 درصد افراد هنگام قرار گرفتن درفضای سبز خانه ، افزایش انرژی را گزارش می دهند. بودن در طبیعت یا حتی دیدن صحنه های طبیعت باعث کاهش خشم ، ترس و استرس می شود و احساسات خوشایند را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض طبیعت نه تنها از نظر عاطفی احساس بهتری را ایجاد می کند ، بلکه به سلامت جسمی شما کمک می کند ، فشار خون ، ضربان قلب ، فشار ماهیچه ای و تولید هورمون های استرس را کاهش می دهد.

راه های آسان برای دستیابی به یک باغ بالکن زیبا

1. نور بالکن را چک کنید.
قبل از خرید هر چیزی ، وقت بگذارید و بدانید که بالکن شما چند ساعت آفتاب در روز می گیرد. به نور غیر مستقیم نیز توجه کنید - یعنی هیچ درخت یا دیواری قسمتهای زیادی از آسمان را مسدود نمی کند. در صورت وجود نور غیرمستقیم کافی ، حتی بالکن رو به شمال می تواند خانه ای شاد برای بسیاری از گیاهان باشد. برای آفتاب کامل گیاهان را بچینید: علف ها ، ساکولنت ها (مانند echeveria) ، انگورهای شکوه صبح ، توت فرنگی ، کاهو ، اسطوخودوس ، پونه کوهی ، مریم گلی ، نعناع و ریحان. برای سایه زیاد ، گیاهان را بکارید: Coleus ، پیچک انگلیسی ، بیشتر انواع سرخس ها ، فوشیا ، نیلوفرهای صلح و بگونیا.

2. گلدان های خود را بررسی کنید.
اطمینان حاصل کنید که ظروفی که قصد استفاده از آن را دارید با عادات رشد گیاهان شما سازگار است. اطمینان حاصل کنید که آنها نیز دارای زهکشی مناسب هستند.

3. از هرگونه خاکی استفاده نکنید.
از خاک گلدان استفاده کنید که برای ظروف طراحی شده است - این نوع خاک ها بسیار سبک هستند.

4. خاک را باکود گیاهی بپوشانید.
از خاک خشک با خزه ، سنگ ریز نخود یا سرو خرد شده خودداری کنید.

5. از یک کود چای استفاده کنید.
کود چای برای ساکنان آپارتمان یا هر کسی که نمی تواند کود درست کند بسیار مناسب است ، به این معنی که برای گیاهان خانه مفید است. برای گیاهان خود از آن به جای آب استفاده کنید.

6. به گیاهان آب دهید.
اگر در منطقه بادخیز هستید گیاهان شما به آبیاری بیشتری احتیاج دارند ، به احتمال زیاد هر روز یک بار در تابستان. گلدان های Terra Cotta بیشتر از پلاستیک یا فایبرگلاس به آبیاری مکرر احتیاج دارند.

7. اما مطمئن شوید که در آبیاری زیاده روی نکنید.
به آرامی و کاملاً آبیاری کنید تا آب اضافی آن کف ظرف نماند.

8. فضای ضد سرما
اگر قصد دارید گلدان های خود را در طول زمستان بیرون بگذارید ، مطمئن شوید که به فضایتان سرما نفوذنمی کند تا از یخ زدگی گیاهان جلوگیری شود

یک جعبه چوبی درست کنید. حتی اگر باغ ندارید ، می توانید به سبز شدن فضای بالکن خانه کمک کنید. با داشتن آب و غذا منظم ، بسیاری از گیاهان در یک جعبه با شادی رشد می کنند و می توانند برای جذب زنبورها و پروانه ها عالی باشند.
یک تخته سنگ فرش را بلند کنید. برداشتن سنگ فرش لزوماً کار بزرگی نیست. چرا با حذف سنگ فرش از پاسیوی خود و تبدیل آن به یک باغ کوچک شروع نمی کنید؟
چیدمان گلدان ها و گیاهان در یک قفسه یا ایستاده در گوشه ای از بالکن بهترین گزینه برای ایجاد فضای زیاد و رشد هرچه بیشتر گیاه است. گیاهانی که بصورت افقی در گلدانهای رنگی در یک پایه قرار گرفته اند کاملاً زیبا به نظر می رسند.

گیاهان مناسب برای باغبانی بالکنی

گوجه فرنگی.
بادمجان.
فلفل.
پیازچه.
تربچه.
لوبیا.
توت فرنگی.

اولین راه در راستای افزودن طراوت و سرزندگی به فضای ایوان، کاشتن گیاه های رونده است. این دست گیاهان را می‌توان توسط چهارچوب های چوبی یا فلزی و یا با آسانی به وسیله نخ هدایت کرد و از آن ها سقف ساخت که در این صورت هم فضای ایوان گرم تر و پر روح تر می شود و هم در فضا صرفه جویی می شود. تعبیه گل وگیاه بر روی دیوارها به گونه ای که قسمت کمتری از فضای مفید ایوان را اشغال کنند نیز راه دیگری در راستای داشتن ایوان سبز می باشد. علاوه بر فلاورباکس استفاده از کوزه، آبنما و سایر وسایل تزئینی که رنگ و بوی بومی دارند، می تواند امکانی باشد در ایجاد فضایی پر روح و صمیمی تر. استفاده از مواد طبیعی و خام همچون کنده های درخت در ایوان احساسی‌ از طبیعت در فرد بر می انگیزد و محیطی‌ مناسب برای تجدید روحیه و تنفس هوای تازه مهیا می کند. فضایی که در آن خستگی‌ یک روز شلوغ سپری شده در فضاهای بسته و اداری رفع شود.