سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی کابینت آشپزخانه جدید

طراحی آشپزخانه جدید

هنگام برنامه ریزی و طراحی یک آشپزخانه جدید، بسیاری از عناصر مختلف باید در یک کل یکپارچه جمع شوند. کابینت ها ، وسایل ، پشت پرده ها ، میزهای رومیزی ، کفپوش ها و قطعات تزئینی همه رنگ ها ، بافت ها و فرم های خاص خود را دارند. به طور خلاصه ، آنها عناصر طراحی را تشکیل می دهند. اصول طراحی به شما کمک می کند تا راهنمای استفاده از این عناصر شوید. به عنوان مثال ، عنصر رنگ را در نظر بگیرید. شما نه تنها باید رنگ کابینت های خود را ( یک رنگ یا دو رنگ؟) ، رنگ امیزهای خود (روشن یا تیره؟ طراحی دار یا ساده؟) و غیره در نظر بگیرید بلکه باید این موارد را نیز داشته باشید بفهمید که آیا تمام رنگ ها به عنوان یک کل با هم کار خواهند کرد یا خیر. با درک کامل اصول طراحی ، شما آماده خواهید بود که همه قطعات مختلف را به شکلی زیبا و متناسب با فضای خود جمع کنید.

اصل شماره 1: تعادل بینایی و تقارن

آیا تا به حال به اتاقی رفته اید و احساس فوری داشتید که چیزی "کم" است؟ شاید فضای خالی بیش از حد در یک منطقه وجود داشته باشد ، در حالی که یک تلویزیون بزرگ و مبل بزرگ روی بقیه مسلط است. هنگامی که حس خوبی به یک فضای احساس نمی کنید ، ممکن است به این دلیل باشد که تعادل بینایی در یک جهت کج شده یا تقارن خاموش است. یک اتاق خوب و متعادل احساس آرامش و امنیت را برقرار می کند. هنگامی که وارد فضایی می شوید که از اصل تعادل طراحی آشپزخانه پیروی می کند ، کل اتاق در کل متمرکز و ترکیب خواهد شد. در کل ، تقارن به ایجاد حس هماهنگی و آرامش کمک می کند. با این حال ، آشپزخانه های نامتقارن هنوز هم می توانند عناصر آن را به گونه ای توزیع کنند که تعادل برقرار کنند.

اصل شماره 2: نکات کانونی

نقاط کانونی اشیاء یا نمایشگرهایی هستند که فوراً توجه شما را در یک اتاق جلب می کنند. ممکن است ذهن شما در مورد شومینه ، تلویزیون ، یک قطعه بزرگ هنری یا اثرنقاشی فکر کند. نقاط کانونی آشپزخانه شامل اجاق گاز ، پشت پرده و هود است ، اما کانون آشپزخانه شما ممکن است یک سینک ، جزیره مرکزی یا یک پنجره باشد. در حالت ایده آل ، سایر اشیاء اتاق با نقطه کانونی تصمیم گرفته شده هیچ رقابت نمی کنند ، اگرچه فضاهای بزرگتر ممکن است از داشتن چندین نقطه کانونی بهره مند شوند. بدون داشتن نقطه کانونی ، یک آشپزخانه ممکن است کاملاً غیر جذاب به نظر برسد.

اصل شماره 3: مقیاس و نسبت

اصول طراحی باید مناسب آشپزخانه از نظر مقیاس و نسبت باشد به طوری که عناصر موجود در یک اتاق به اندازه ی مناسب نسبت به دیگر اندازه اجزا باشند. اندازه ی هر جسم باید نسبت به محیط اطراف خود بخورد تا نسبت به فضای اتاق خیلی بزرگ یا خیلی کوچک به نظر نرسد.

بهترین مواد برای کابینت آشپزخانه 

  • چوب جامد. چوب تقریباً رایج ترین ماده ای است که برای کابینت ها استفاده می شود. 
  • لمینت ها. از آنجا که چوب جامد مستعد آسیب و آلودگی است ، اغلب لمینت ها ترجیح داده می شوند. 
  • روکش های چوبی 
  • PVC 
  • فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم
  • MDF . متداول ترین کاربرد را در کابینت های آشپزخانه شامل می شود. بیشتر کابینت های آشپزخانه از هر دو عنصر چوب جامد و MDF تشکیل شده است. حتی در حمام که رطوبت زیادی وجود دارد ، ام دی اف بهترین انتخاب از چوب جامد است. این بدان دلیل است که در اثر رطوبت و تغییر دما در حمام آسیب نمی بیند.

کابینت ها گرانترین عنصر آشپزخانه هستند ، بنابراین قبل از خرید دقت لازم را داشته باشید. ابتدا ایده های طراحی ، سبک و رنگ را پیدا کنید تا بتوانید کابینت های مناسب آشپزخانه خود را انتخاب کنید.

طراحی چیدمان کابینت آشپزخانه

مهمترین و خیره کننده ترین عنصر آشپزخانه، کابینت است. از این رو در انتخاب طرح و رنگ آن بهتر است کمی دست و دلبازتر هزینه کنیم. درواقع هزینه ای که صرف کابینت میشود (در صورتی که به درستی انجام شود)، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. یکی از فاکتورهای انتخاب دکوراسیون آشپزخانه و کابینت ها فضای آشپزخانه است. از این رو بایستی اهمیت ویژه ای برای طراحی کابینت آشپزخانه خود قائل شویم. آشپز خانه ها بر اساس فضا به چند دسته تقسیم می شوند:

  • آشپزخانه خطی یا ساده: سینک و گاز و یخچال در یک سمت قرار میگیرد و مثلث کار تشکیل نمیشود؛ برای خانه های کوچک استفاده میشود که فضای محدودی دارند.
  • آشپزخانه با دو ردیف کابینت: حُسن این مدل در تعداد زیاد کابینت ها است وعیب آن فاصله بین دو ردیف کابینت میباشد.
  • آشپزخانه L شکل: این مدل فضای چندانی احتیاج ندارد زیرا در گوشه خانه قرار میگیرد و عیب آن نزدیکی سینک و گاز و یخچال است.
  • آشپزخانه U شکل: فضای پیشخوان زیادی دارد که میتواند به عنوان میز غذاخوری استفاده شود و اشکال آن این است که محل رفت ‌و آمد به آشپزخانه از یک طرف محدود است.
  • آشپزخانه با کابینت جزیره: این مدل ترکیبی از مدل U و L است که گاز یا سینک (یا هر دو) در وسط آشپزخانه بطور ثابت قرار میگیرد.